Home

Hoe zou het nog zijn met duurzame ambities van Coop en Migros?

Coop en Migros zijn veruit de twee grootste Zwitserse distributiebedrijven, meteen de twee grootste privébedrijven van het land. En allebei zijn het coöperaties met respectievelijk 2,5 miljoen en 2,17 miljoen leden. In 2015 had Migros een omzet van 27,4 miljard Zwitserse frank en telde het meer dan 100.000 medewerkers. Coop haalde met 80.000 medewerkers een omzet van 26,9 miljard (ter vergelijking, Colruyt telt bijna 30.000 medewerkers en het jongst gepubliceerde omzetcijfer is 9,1 miljard euro). Allebei gaan ze prat op hun prestaties én ambities inzake duurzaamheid. Wat brengen ze ervan terecht?

Bij Migros gaan bijna 3,4 miljard frank aan duurzaam gelabelde en regionale producten de vele winkeldeuren buiten, dat is 15 procent van de winkelomzet. In 2015 liggen er ruim zevenmaal zoveel zonnepanelen op de Migros daken als in 2012. En met haar vijftig Klubschule is Migros ook de grootste vormingsinstelling van Zwitserland. In één jaar tijd volgen 376.000 deelnemers er cursus, gemiddeld zowat 23,5 uur per deelnemer. Een flink deel van hun financiering halen de Klubschule uit het Migros Kulturprozent, een in de statuten ingeschreven maatschappelijk engagement: in 2015 gaat het om wel 120 miljoen euro uitgaven voor cultuur en vorming.

Bij Coop zijn de duurzame producten in 2015 goed voor bijna 3,1 miljard frank; daarbij ook een gamma van wel 1700 biologische producten. Het brengt mee dat alleen al in Zwitserland ongeveer 6000 biologische boerderijen volgens de Bio Suisse richtlijnen werken; ze bewerken elf procent van de landbouwgrond. Inzake eerlijke handel is Coop nu goed voor de helft van alle transacties in het land. Reeds in 2020 wil het alle grondstoffen uit ontwikkelingslanden die het verwerkt in Coop-producten omgeschakeld hebben naar Fairtrade Max Havelaar. Coop maakt ook voortgang met de beoogde halvering van de CO2-uitstoot tegen 2023 (vanaf dat jaar zal de rest worden gecompenseerd). Zo worden al enkele jaren alle supermarkten in Genève bevoorraad via een combinatie van trein- en wegtransport.

Hoe krijg je mensen van de auto op de elektrische fiets?

Coop bevordert ook duurzame mobiliteit in de ruimere samenleving. Het voerde in 2016 samen met onder andere het coöperatieve autodeelbedrijf Mobility de campagne bike4car.ch om de auto in te ruilen voor de elektrische fiets. Maar dan wel een campagne onder het motto dat er geen betere manier is om een alternatief te leren kennen dan de daad bij het woord te voeren. Zwitsers konden een afspraak maken op adressen in heel het land om hun auto twee weken in te leveren en meteen weg te rijden op een elektrische fiets. (db)

Meer informatie over Coop en Migros in de hoofdstukken 4 tot en met 8 in het boek Coöperaties. Hoe heroveren we de economie?  Voor info en bestellen klik hier

Bronnen:

Migros jaarrapport

Migros Kulturprozent en Klubschule 

Coop onderneming

Coop duurzaamheid

Bike4car.ch

Tot het einde gelezen? En het artikel gewaardeerd?
Dan kan Pala misschien op uw steun rekenen.
We verwelkomen u graag als steungever - klik hier

Een goed artikel? Interessant nieuws? Schenk vrienden, familie, kennissen of collega’s een gratis abonnement, dan hoeven ze Pala nooit te missen. Gebruik daarvoor het geschenkabonneeformulierklik hier

Regio's: 
Landen: 
Thema: 

Lees ook

De vrouwen van Coop: op zoek naar de kracht achter zoveel duurzaamheid

Coop presenteert zich graag als wereldkampioen duurzaamheid. En inderdaad zijn de ecologische en sociale prestaties van deze Zwitserse coöperatieve supermarktketen indrukwekkend. Op zoek dus naar het geheim van dit succes, ook bij de vrouwen van Coop. Bij wie kunnen we beter terecht dan bij projectmanager duurzaamheid Emma Arvidsson?