Elke morgen is het razend druk in Terminal Twee van de luchthaven van Dubai, één van de Verenigde Arabische Emiraten. De Golfstaat is de belangrijkste commerciële doorvoerhaven in de wereldwijde strijd tegen de terreur. Goederen en mensen op weg naar Afghanistan en Irak vinden er een ideale hub. Bedrijven die als onderaannemers werken voor de Amerikaanse militairen sturen hun materiaal en arbeiders nodig voor de heropbouw van de oorlogsgebieden bij voorkeur via Dubai. De luchthaven is al jaren een populaire bestemming voor de grote commerciële luchtvaartmaatschappijen. Daar nemen maatschappijtjes als African Express, Al Ishtar en Jupiter de taak over en vliegen naar Bagdad, Mosoel en Kaboel. De meerderheid van de passagiers zijn Irakezen en Afghanen, maar meer en meer ook goedkope arbeidskrachten uit India en de Filipijnen.
In de zeehaven van Jebel Ali, het kroonjuweel van Dubai Ports World (DPW), een havenbedrijf in handen van de overheid, zijn de Amerikaanse oorlogsschepen vaste gasten. Maar net nu is in de VS heftige beroering ontstaan toen bekend raakte dat DPW de Britse havenexploitant P&O heeft overgenomen. P&O exploiteert al zes grote havens in de VS en heeft net een nieuw contract op zak om tot 2010 militair materieel te verschepen in de Texaanse havens Beaumont en Corpus Christi.
Dubai verdient goed aan oorlog tegen terreur
Lees ook
Volkswagen, van gesjoemel naar gemiste toekomst
De Volkswagen malaise is ongezien in de Duitse industrie. Maar het verwondert niet van een bedrijf dat liever sjoemelt en lobbyt in plaats van ernstig de fossielvrije toekomst en doorbraak van de elektrische auto voor te bereiden.
Democratieën gaan heel verschillend om met rechtspopulisme
Wie relevante kennis over de verschillende omgang met rechtspopulisme in Zwitserland, VS, Duitsland en bij Brexit apprecieert, kan terecht bij Daniel Kinderman.
Tesla staking na zes maanden in hogere versnelling
De grootste Zweedse vakbond schaart zich achter de staking van de Tesla werknemers. De weigering van Tesla om een collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten, voedt in Noord-Europa al een half jaar een principieel conflict. Inzet is de sociaal gecorrigeerde economie.
Indiase landbouwers protesteren opnieuw
Na hun zwaar bevochten overwinning in 2020-2021, protesteren de Indiase landbouwers opnieuw. Ze willen in dit verkiezingsjaar vooral hogere vaste prijzen.
Boerenopstand. De vrucht van langgerekt politiek fiasco
Klimaat-, energie- of landbouwcrisis, telkens het langgerekte fiasco van generaties politici. Ernstig doordacht voedsel- en natuurbeleid ontbreekt totaal. Blinde vlekken blijven zich opstapelen. Het verbaast dat een Europese boerenopstand zo lang uitblijft.
- 1 sur 131
- volgende ›