Morgen start de week van de Fair Trade.
Meer dan ooit kijkt ook het gewone bedrijfsleven deze kant uit, om welke reden ook, vanzelfsprekend niet in het minst omdat er geld mee te verdienen is.
Zo maakt Cadbury vanaf deze herfst z'n chocoladereep Dairy Milk, de favoriet van miljoenen Britten en Ieren, fair trade. Intussen is beslist om dit begin 2010 ook te doen voor Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Dat zou de verkoop van eerlijke cacao door Ghanese boeren maar liefst verviervoudigen, van 5000 ton in 2008 naar 20.000 ton volgend jaar. Om wat perspectief te geven, de jaarlijkse Ghanese cacaoproductie bedraagt meer dan 600.000 ton, nog altijd dertig maal meer. Bij Cadbury zouden begin 2010 driehonderdvijftig miljoen chololaderepen - een kwart van alle Dairy Milk-repen - fair trade zijn.
Een gelijkaardig verhaal biedt Starbucks dat de grootste koper van fair trade-koffie is. Vanaf nu serveren ze in het Verenigd Koninkrijk en Ierland enkel nog espresso die is gecertificeerd door FLO, dat is de internationale organisatie boven Max Havelaar. En vanaf maart 2010 moet dat zo zijn in heel Europa. Dat moet ertoe bijdragen om tegen eind 2009 de jaarlijkse aankoop van koffie door Starbucks te verhogen tot 18 miljoen kilo. En wat levert dat op voor de kleine boeren die deze koffie telen? Zij zouden jaarlijks moeten kunnen rekenen op 2.800.000 euro. Deel dat door de zowat 185.000 betrokken koffieboeren, dan levert hen dat gemiddeld 15 euro op.
Die groeiende belangstelling van grote bedrijven voor fair trade is een evolutie die positief kan uitvallen en tegelijk zorgen kan baren. Want kan het de bedoeling zijn dat b.v. Nestlè zijn via duizenden producten nagestreefde ongebreidelde winstdrang kan maskeren achter enkele fair trade producten?
En wat met het algemene plaatje?
Vorig jaar steeg de mondiale omzet van eerlijke handelsproducten met een goede twintig procent tot bijna 2,9 miljard euro en, belangrijk, de uitbrekende crisis liet geen terugval zien. Zweden, Noorwegen en Australië / Nieuw-Zeeland lieten een groeicijfer optekenen van meer dan zeventig procent. Bij de producten waren de absolute uitschieters thee en katoen met respectievelijk 112 en 94 procent groei. Vers fruit en sportballen bleven hangen op één en twee procent. (DB)
Klik voor jaarrapport FLO - Fairtrade Labelling Organizations International
Klik voor artikel over Starbucks
Klik voor Week van de Fair Trade Oxfam Wereldwinkels
Klik voor website Max Havelaar België
Klik voor Be Fair / Trade for Development Centre
Klik voor Fair Trade Original