Facebook, Google en andere internetgiganten vormen een bedreiging van de commons of het gemeengoed van het internet, een bedreiging die we onvoldoende ernstig nemen.
Het internet is als een digitale rivier. De vrijheid van het mondiale verkeer is er even belangrijk als de vrijheid van communicatie al vele eeuwen en millennia is geworden op echte stromen en wegen. Dat bedrijven als Facebook e.a. daarin hun digitale prikkeldraad kunnen plaatsen en eigenmachtig kunnen beslissen wat kan en niet kan, wie wel en niet binnen mag bij hen, is een onterechte privatisering van wat eigenlijk publieke ruimte is.
Begin dit jaar is the Global Commission on Internet Governance opgericht door het Canadese CIGI en het Britse Chatham House. Zij wil een strategie uitwerken voor het toekomstige beheer van internet. Twee jaar zullen de werkzaamheden duren eer ze uitmonden in een eindrapport. De 29 commissieleden beginnen eraan in mei. De Pala lezer weet het nu al.
Meer informatie is te vinden op https://www.ourinternet.org
Digitale prikkeldraad bestrijden - Global Commission on Internet Governance
Lees ook
E-prikkeldraad en de herovering van de digitale commons
We kennen al lang de voordelen van kennis delen, denk aan boeken en bibliotheken. Maar blijft dat lukken nu vooral Google, Facebook, Uber, Airbnb … niet ophouden hun elektronische prikkeldraad te plaatsen in wat eigenlijk de publieke ruimte van internet is?
Kan straks enkel Wikipedia nog meningsverschillen arbitreren?
Maatschappelijke polarisering neemt toe en houdt sociale en klassieke media in de ban. In die conflictueuze wereld blijkt Wikipedia een steeds belangrijker neutrale scheidsrechter. Waar blijft de erkenning als mondiaal cultureel erfgoed?
We staan allen onder toezicht
We worden gevolgd en geclassificeerd. Onze meest persoonlijke gegevens, overtuigingen, zelfs persoonlijkheidskenmerken zijn koopwaar geworden. In plaats van hen te beschermen tegen datareuzen profiteren overheden ervan om zelf grootschalig burgers te bespioneren.
(G)een gek idee? Laat Facebook betalen voor uw data
Als big data de goudmijn vormen voor de meest dominante economische bedrijven ooit – Google, Facebook, Amazon en andere – is het dan houdbaar of verantwoord dat zij die gegevens gratis kunnen verwerven?
Unilever waarschuwt Google en Facebook
Dat er meer dan genoeg redenen zijn om kritisch te zijn over de elektronische prikkeldraad die Google, Facebook en andere digitale supermachten in onze publieke ruimte plaatsen is bekend. Nu laat ook Unilever weten "niet te willen investeren in online platformen die verdeeldheid creëren".
- 1 sur 176
- volgende ›