Accueil

(G)een gek idee? Laat Facebook betalen voor uw data

Het idee leeft al links en rechts. Als big data de goudmijn vormen voor de meest dominante economische bedrijven ooit – Google, Facebook, Amazon en andere – is het dan houdbaar of verantwoord dat zij die gegevens gratis kunnen verwerven?

Deze bedrijven hebben zich een zodanige machtspositie toegeëigend dat elke dag enkele miljarden mensen zich uitgenodigd zien, in feite verplicht zien – om een enorme massa gegevens te overhandigen. Het is deze voortdurende afdracht van informatie die hen in staat stelt om hun uiterst lucratieve inkomensmodellen uit te rollen en ongeziene winsten te realiseren.

Maar hoe normaal is het dat al diegenen die dit mogelijk maken niet worden vergoed voor de data die zij leveren? Want aan wie behoren die data eigenlijk? Het zijn vooral persoonsgegevens, en dan kan redelijkerwijze worden geargumenteerd dat zij toebehoren aan de betrokken personen.

Het zijn deze bedenkingen die meer en meer doordringen en tot concrete voorstellen leiden. Zoals: zou het niet logisch zijn dat al wie informatie verleent aan de digitale reuzen daar ook voor wordt vergoed? Moeten Facebook, Google en dergelijke met andere woorden niet betalen voor de informatie die gebruikers delen met hen? (db)

Bronnen

Artikel in Bien - Being paid for data
Column in New York Times - Your Data Is Crucial to a Robotic Age. Shouldn’t You Be Paid for It?

Uw doordachte reacties zijn welkom op het emailadres infoATpala.be

Overname van dit artikel toegelaten voor niet-commerciële en niet-gesubsidieerde organisaties met vermelding van auteur en bron, met weblink. Wij vernemen het graag | Commerciële en/of gesubsidieerde organisaties nemen voor publicatie contact op met info@pala.be

Tot het einde gelezen? En het artikel gewaardeerd?
Dan kan Pala misschien op uw steun rekenen.
We verwelkomen u graag als steungever - klik hier

Een goed artikel? Interessant nieuws? Schenk vrienden, familie, kennissen of collega’s een gratis abonnement, dan hoeven ze Pala nooit te missen. Gebruik daarvoor het geschenkabonneeformulierklik hier

Regio's: 

Lees ook

Van zogenaamde ‘sociale media’ tot AI, argeloosheid is de rode draad

OpenAI blog Governance of superintelligence

Ineens lijkt artificiële intelligentie overal terwijl ze eigenlijk al decennia in opmars is. Maar er vindt inderdaad een versnelling plaats. En argeloosheid daarover kunnen we maar beter missen, zeker nu zelfs de bazen van OpenAI, Alphabet en Microsoft regulering vragen: alsof Exxon in 1965 zou vragen om een klimaatakkoord.