Een in 2021 heropende spoorlijn in Zuidwest-Engeland trekt veel reizigers en valt in de prijzen. Ze maakt deel uit van het bredere 'Restore Your Railway' opzet dat 44 spoorplannen nieuw leven wil inblazen.Lees verder
In 2003 verscheen de eerste Pala nieuwsbrief 'Wie laat de zeppelins vliegen?' Een Spaanse luchtvaartmaatschappij bestelt nu als eerste luchtschepen die vanaf 2026 binnenlandse vluchten moeten verzorgen. Transitie: beter laat dan nooit.Lees verder
Meer dan één miljard euro boete moet de fastfoodmultinational McDonald’s betalen aan de Franse staat wegens belastingontwijking.Lees verder
Een oliebedrijf wil honderden miljoenen schadevergoeding van Italië omdat het niet langer mag boren aan de Adriatische kust. Het Verdrag over het Energiehandvest maakt dit mogelijk. Het Europees Parlement eist een volledige terugtrekking uit dat verdrag als de Commissie niet over de brug komt met een aanvaardbare aanpassing.Lees verder
Privatisering van publieke diensten, het blijft een riskante keuze. Dat toont het falen van het outsourcing bedrijf Interserve dat in Groot-Brittannië 45.000 werknemers telt, één jaar nadat Carillion overkop ging.Lees verder
Hoe krijgen we dubbel zoveel coöperatieve economie ? Hier zijn alvast vier sleutelstappen die gezet kunnen worden.Lees verder
De vroegere economische machtswissels, van Amsterdam naar Groot-Brittannië en vervolgens de VS, gingen gepaard met hevige crises. Dat levert een belangrijk gezichtspunt om naar de schuldopbouw te kijken in de nog altijd dominante VS en het opkomende China . En een prangende vraag: hoe beschermt de rest van de wereld zich?Lees verder
De voorlopig onvindbare derde weg van de Europese Commissie tussen wilde globalisering en uitzichtloos protectionisme, doet fel denken aan de zogenaamde ‘derde’ weg van Blair, Clinton en Schröder in de jaren negentig. Alleen, dat was helemaal geen derde weg, het was net het verlaten ervan.Lees verder