Home

Wat brengt de toekomst voor de media en voor PALA?

Is het verstandig om voor degelijke media bijna volledig te vertrouwen op privébedrijven die in de eerste plaats winst willen maken? We doen dat toch ook niet voor onderwijs of cultuur.

Intussen bereiken we met PALA 30.000 abonnees, een aantal dat blijft groeien. En we vragen ons af hoe we in deze mediacrisis best onze verantwoordelijkheid kunnen nemen. In de klassieke media blijft de belangstelling voor hoe onze wereld eraan toe is ondermaats. Nog minder is er aandacht voor de vragen waar het naartoe moet, en hoe we daar dan geraken. We moeten dus nog meer en nog beter berichten, en daar meer mensen mee bereiken.

We zullen dat doen met PALA. En we onderzoeken of het niet nog beter kan in samenwerking met anderen. Nu vele klassieke media ons in de steek laten, is er dringend nood aan nieuwe onafhankelijke media die een betrouwbaar kompas zijn voor hun lezers, kijkers en luisteraars. Het internet biedt ons die kans om een nieuwe 21ste eeuwse ‘krant' te maken, een ‘journaal' voor een sociaalecologische en democratische samenleving.

Dé sleutel om tot zulke media te komen, ligt voor een heel groot deel bij de mediagebruikers, onder andere bij u die deze PALA leest.
Want PALA is gratis en haalt zijn weinige inkomsten uit de verkoop van boeken en dvd's die we de moeite waard vinden, uit advertenties en enkele schaarse giften. Dat volstaat voor wat we nu doen. Maar dat is niet genoeg om het sterke medium te maken dat ons voor ogen staat, zeker niet om de stielkennis en vakbekwaamheid van degelijke journalistiek aanvaardbaar te vergoeden. De cruciale kwestie is het economische: degelijke media hebben inkomsten nodig om goed te kunnen werken.

Van waar zou het geld kunnen komen? Wel, van subsidies en overheidsadvertenties... dat is niet zo onlogisch maar daar zijn we allerminst zeker van en je bent er in elk geval best niet al te afhankelijk van. Uit verkoop en advertenties dan? Wanneer wat men verkoopt waardevol is en die advertenties mee vorm geven aan een duurzame en sociale economie, is daar weinig op tegen. Maar vergeet dat dit op zichzelf genoeg oplevert, en ook hier blijft het opletten voor te grote afhankelijkheid. Nog een mogelijkheid, sponsors die de noodzaak van onafhankelijke media inzien? Dat zou moeten, we proberen ze te vinden en te overtuigen. Vanzelfsprekend is het echter niet.

Zo belanden we ook bij u. Want een medium dat in de eerste plaats kan rekenen op zijn lezers en lezeressen is er het best aan toe.

Vandaar deze vraag aan u?
Wanneer wij een krachtig nieuw online medium maken - met o.a. website en nieuwsbrief - dat dagelijks berichtgeving en duiding brengt over wat echt belangrijk is, wat is dat dan waard voor u?
Bedenk even hoeveel u nu uitgeeft aan allerlei media. Overweeg hoe geïnformeerd u zich daarmee voelt. En vertel ons dan hoeveel u maandelijks zou willen geven voor een online medium dat elke dag mikt op wat we echt wel moeten weten om goed geïnformeerde burgers in een democratie te zijn.
Er is nog een extra voordeel voor donateurs want jullie zullen kunnen rekenen op kortingen in onze winkel.
Klik hier om te antwoorden.
Alvast dank om ons te helpen inschatten hoe enthousiast de PALA lezers zijn om de nieuwe media te creëren die we allemaal nodig hebben.

Voor Global Society
Jan Rutgeerts

Samengevat, onze vraag aan u:

Wanneer wij een krachtig nieuw online medium maken - met o.a. website en nieuwsbrief - dat dagelijks berichtgeving en duiding brengt over wat echt belangrijk is, wat is dat dan waard voor u?

Klik hier om te antwoorden.

 

Thema: 

Lees ook

Van zogenaamde ‘sociale media’ tot AI, argeloosheid is de rode draad

OpenAI blog Governance of superintelligence

Ineens lijkt artificiële intelligentie overal terwijl ze eigenlijk al decennia in opmars is. Maar er vindt inderdaad een versnelling plaats. En argeloosheid daarover kunnen we maar beter missen, zeker nu zelfs de bazen van OpenAI, Alphabet en Microsoft regulering vragen: alsof Exxon in 1965 zou vragen om een klimaatakkoord.