Accueil

Sociale media celebrities op vingers getikt voor heimelijke reclame

Neen, u weet wel beter, of althans uw meer rationele kant. Als een (min of meer) bekend persoon zich uitlaat over een reiservaring, game, restaurant, app of wat dan ook, is de kans reuzegroot dat dit niet belangeloos is.

Gelijk hebt u. Het was vroeger zo, en vandaag nog meer. Want naast de klassieke media zijn er de zogenaamde sociale media bijgekomen. Die bieden meer dan vroeger internationale en soms bijna mondiale reclamekansen.

Blijkbaar loont het om op een dergelijke wijze via bekende personen of ‘sterren’ boodschappen te adverteren… want dat is het wel degelijk, ook al wordt nergens vermeld dat het advertenties betreft. Nogal wat beroemdheden – celebrities in het jargon - worden betaald om hun druk gevolgde sociale media-activiteit te gebruiken ter promotie van een product of dienst.

Gespecialiseerde communicatiebedrijven werken de campagnes uit. Bedrijven betalen maar wat graag voor deze dienstverlening. Ze doen dat, zelfs al menen vele mensen dit reclamespelletje te doorzien.

In een online omgeving waarin ‘consumenten’ leren wegkijken van de honderden dagelijkse advertenties of waarin ze die blokkeren, en waarin ze tv-reclameblokken ‘ontwijken’ en wantrouwen, bieden mediasterren met vele miljoenen volgers een alternatief om het grote publiek toch te bereiken. En, zo gaat de marketingredenering verder, daar zitten ook massaal veel sterk beïnvloedbare jongeren bij… dikwijls de consumenten die men wil bereiken.

In Groot-Brittannië kregen tientallen beroemdheden nu een officiële waarschuwing over hun promoten van producten of diensten zonder aan te geven dat ze daarvoor betaald zijn. Ook de bedrijven en het communicatiebedrijf deelden in de waarschuwing. Maar de betrokken autoriteit wil niet meedelen om welke beroemdheden en bedrijven het gaat. (db)

Bron
Artikel Social media stars warned over undeclared paid-for ads

Een goed artikel? Interessant nieuws? Schenk vrienden, familie, kennissen of collega’s een gratis abonnement, dan hoeven ze Pala nooit te missen. Gebruik daarvoor het geschenkabonneeformulierklik hier

Meer verwante artikels lezen?

Regio's: 
Thema: 

Lees ook

Van zogenaamde ‘sociale media’ tot AI, argeloosheid is de rode draad

OpenAI blog Governance of superintelligence

Ineens lijkt artificiële intelligentie overal terwijl ze eigenlijk al decennia in opmars is. Maar er vindt inderdaad een versnelling plaats. En argeloosheid daarover kunnen we maar beter missen, zeker nu zelfs de bazen van OpenAI, Alphabet en Microsoft regulering vragen: alsof Exxon in 1965 zou vragen om een klimaatakkoord.