Wanneer mensen hun huis aankleden, is er veel kans dat ze bij Ikea langsgaan, wereldleider in huisraad, met een omzet van 17,66 miljard euro in 2006. Maar al wat dit bedrijf in publiciteit en catalogi aanprijst en in zijn 237 reuzengrote winkels uitstalt, maakt het niet zelf. Ikea haalt zijn waar bij officieel zowat 1300 leveranciers, te vinden in ruim vijftig landen.
Oxfam-Magasins du monde voert momenteel een (petitie)campagne om Ikea op zijn verantwoordelijkheden te wijzen, en heeft die ook degelijk voorbereid. Zo zijn er studies verricht naar de verantwoordelijkheid van Ikea in diverse productieketens in o.a. India, Bangladesh en Vietnam. En die wijzen uit dat het beter kan. Oxfam-Magasins du Monde wil dat Ikea zijn gewicht inzet voor de verbetering van de arbeids- en levensvoorwaarden van wie werkt bij de leveranciers en de onderaannemers.
Het bedrijf heeft dan wel een gedragscode waarin het zich engageert voor milieu- en sociale normen. Maar een onafhankelijke controle daarvan bestaat er niet.
En als het op loon aankomt, is het richtsnoer voor Ikea het wettelijke minimumloon. Maar in vele landen – zelfs in de VS – valt daar maar moeilijk of zelfs niet van te leven. Veel menselijker is om te mikken op het levensminimum. Wie werkt, moet het recht genieten om fatsoenlijk te kunnen leven van zijn of haar inkomen.
Vier keer is er een onderhoud geweest tussen Ikea en Magasins du monde, maar zonder veel concreet resultaat. Het bedrijf reageerde enkel met een persmededeling op de publicatie van het boek ‘Ikea, un modèle à démonter’.
Meer informatie over de Ikea campagne van Oxfam-Magasins du monde, met de diverse studies, de briefwisseling, petitie
http://www.madeindignity.be/Public/Campagnes_home.php?ID=90&parentID=3
Informatie van Ikea http://franchisor.ikea.com/showContent.asp?swfId=facts1