In een lange open brief aan Google baas Eric Schmidt vertelt Mathias Dropfner van zijn grote angst voor Google en zijn ongeëvenaarde digitale macht in medialand.
Dropfner is niet zomaar iemand, hij is de baas van Axel Springer. Dat Duitse mediaconcern is de uitgever van onder andere Die Welt, Bild en nog een paar honderd andere kranten en tijdschriften, is actief met radio en TV en natuurlijk ook online.
Met zijn brief reageert Dropfner op de column die de Google baas had geschreven over het marketingakkoord tussen hun twee bedrijven. Natuurlijk is er een akkoord, schrijft Dropfner, er is immers geen alternatief voor ons. En hij voegt eraan toe: Google en de Europese Unie botsten vroeger wel over de praktijk dat Google sommige zoekresultaten zou bevoordelen. Maar ze geraakten eruit met een zakelijk model dat, aldus Dropfner in zijn scherpe brief, neerkomt op afpersing.
De Springer baas waarschuwt de publieke opinie ervoor dat niets behalve biologische virussen zich sneller en agressiever verspreidt dan de technologische platforms van Google of Facebook. Hij noemt het mondiale netwerkmonopolies die zelfs de intentie hebben om een soort superstaat te vormen waar privacy en antimonopoliewetgeving niet gelden. Maar, zo besluit hij, de geschiedenis toont dat monopolies geen lang leven hebben.
Klik hier om de volledige brief te lezen die verscheen in Frankfurter Allgemeine Zeitung, een krant die niet behoort tot het Springer concern
Ik ben bang van Google, schrijft baas van Duitse Springer mediaconcern
Lees ook
Online daten brengt meer ongelijkheid
Een studie bevestigt wat al langer is geweten: online daten veroorzaakt grotere ongelijkheid binnen samenlevingen. Nieuw is dat media er recent meer aandacht aan schenken.
Van zogenaamde ‘sociale media’ tot AI, argeloosheid is de rode draad
Ineens lijkt artificiële intelligentie overal terwijl ze eigenlijk al decennia in opmars is. Maar er vindt inderdaad een versnelling plaats. En argeloosheid daarover kunnen we maar beter missen, zeker nu zelfs de bazen van OpenAI, Alphabet en Microsoft regulering vragen: alsof Exxon in 1965 zou vragen om een klimaatakkoord.
‘Communicatie voor iedereen’ – 18de SDG is dringend nodig
In volle coronatijd kon de wereld maar doordraaien met behulp van digitale communicatie. Toch ontbreekt het de wereld net aan een ambitieus doel inzake communicatie.
Kan straks enkel Wikipedia nog meningsverschillen arbitreren?
Maatschappelijke polarisering neemt toe en houdt sociale en klassieke media in de ban. In die conflictueuze wereld blijkt Wikipedia een steeds belangrijker neutrale scheidsrechter. Waar blijft de erkenning als mondiaal cultureel erfgoed?
Richtlijn voor gebruik van AI door journalistiek
Nu artificiële intelligentie nog sneller oprukt, heeft de Vlaamse Raad voor de Journalistiek een richtlijn klaar, naar eigen zeggen als eerste in Europa. Dat is geen economisch maar alvast toch een deontologisch antwoord op de verhevigde mediastorm die opsteekt.
- 1 sur 22
- volgende ›