Accueil

Oostenrijkse steden trekken de kaart van het openbaar vervoer

Milieuargumenten liggen aan de basis van de keuze voor openbaar stedelijk vervoer in de Oostenrijkse steden Linz en Graz. In beide middelgrote steden met een groot verzorgingsgebied is een stedelijk bedrijf niet alleen verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, maar ook voor de energie- en watervoorziening en de afvalbehandeling. Daardoor is een consequent beleid makkelijker door te trekken op alle terreinen. Een direct gevolg van deze beleidskeuzes is dat meer dan elders in Oostenrijk de inwoners gebruik maken van het openbaar vervoer om zich te verplaatsen (gemiddeld aandeel van 24 procent). De binnensteden zijn volledig autoluw en trams en bussen krijgen overal voorrang. De lokale overheid wil ook bewust de prijzen laag houden en het comfort van de reizigers verhogen. Nieuwe lagevloertrams en bussen op biodiesel worden ingezet ter vervanging van oudere exemplaren. Elektronische informatieborden geven de reizigers in real time informatie aan bijna haltes. Bestaande tramlijnen worden doorgetrokken naar de voorsteden en geven vlot aansluiting op parkeerfaciliteiten aan de stadsrand en met het nationale spoorwegennet in het verkeersknooppunt van het centraal station. Het prijskaartje van dit alles is natuurlijk niet goedkoop, maar een investering in een duurzaam verkeersbeleid. Alleen voelen de steden ook de hete adem van de privatiseringsdrang.

Vervoersbedrijf Linz AG: www.linzag.at
Grazer Verkehrsbetriebe (GVB): www.gvb.at

Regio's: 
Landen: 
Thema: 

Lees ook

Duitse auto-industrie: een vuile achteruitkijkspiegel

Hitler in een Mercedes, 1938

https://de.wikipedia.org/wiki/E-Fuel“Beware the Jabberwock”, schreef de auteur van 'Alice in Wonderland'. Dat monster mag symbool staan voor de Duitse auto-industrie. Het kent geen scrupules en stoort zich aan geen enkele regel. De geschiedenis krijgt een nieuw hoofdstuk nu Europa door Duits terugkrabbelen bijna struikelt over klimaatmaatregelen.