Elke morgen is het razend druk in Terminal Twee van de luchthaven van Dubai, één van de Verenigde Arabische Emiraten. De Golfstaat is de belangrijkste commerciële doorvoerhaven in de wereldwijde strijd tegen de terreur. Goederen en mensen op weg naar Afghanistan en Irak vinden er een ideale hub. Bedrijven die als onderaannemers werken voor de Amerikaanse militairen sturen hun materiaal en arbeiders nodig voor de heropbouw van de oorlogsgebieden bij voorkeur via Dubai. De luchthaven is al jaren een populaire bestemming voor de grote commerciële luchtvaartmaatschappijen. Daar nemen maatschappijtjes als African Express, Al Ishtar en Jupiter de taak over en vliegen naar Bagdad, Mosoel en Kaboel. De meerderheid van de passagiers zijn Irakezen en Afghanen, maar meer en meer ook goedkope arbeidskrachten uit India en de Filipijnen.
In de zeehaven van Jebel Ali, het kroonjuweel van Dubai Ports World (DPW), een havenbedrijf in handen van de overheid, zijn de Amerikaanse oorlogsschepen vaste gasten. Maar net nu is in de VS heftige beroering ontstaan toen bekend raakte dat DPW de Britse havenexploitant P&O heeft overgenomen. P&O exploiteert al zes grote havens in de VS en heeft net een nieuw contract op zak om tot 2010 militair materieel te verschepen in de Texaanse havens Beaumont en Corpus Christi.
Dubai verdient goed aan oorlog tegen terreur
Lees ook
Indiase landbouwers protesteren opnieuw
Na hun zwaar bevochten overwinning in 2020-2021, protesteren de Indiase landbouwers opnieuw. Ze willen in dit verkiezingsjaar vooral hogere vaste prijzen.
Boerenopstand. De vrucht van langgerekt politiek fiasco
Klimaat-, energie- of landbouwcrisis, telkens het langgerekte fiasco van generaties politici. Ernstig doordacht voedsel- en natuurbeleid ontbreekt totaal. Blinde vlekken blijven zich opstapelen. Het verbaast dat een Europese boerenopstand zo lang uitblijft.
3 maanden Tesla staking. Zweden blijven hun arbeidsmodel verdedigen
Op 27 oktober 2023 zijn de werknemers van de Tesla servicecentra in Zweden in staking gegaan omdat ze al jaren geen collectieve arbeidsovereenkomst kregen. Drie maanden later staken ze nog altijd.
Noord-Europa verdedigt sociaal gecorrigeerde economie tegen Tesla
Vakbonden in Noord-Europa, gevolgd door investeringsfondsen, pikken het niet dat Tesla in Zweden weigert om een collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten. Ze steunen de staking van de vakbond IF Metall.
Een batterij Europese omslagmaatregelen
Na een lange inspanning krijgt de Europese Unie het voor elkaar om duurzaamheidsregels op te leggen voor smartphones, batterijen – ook van auto’s – en andere zogenaamde energieverbruikende producten.
- 1 van 128
- volgende ›