Naar een duurzamer vervoer met het lightrailplan
De vervoerssector is verre van duurzaam. Tegen 2030 zou het personenvervoer nog met 30 procent toenemen.
De vervoerssector is verre van duurzaam. Tegen 2030 zou het personenvervoer nog met 30 procent toenemen.
Binnenkort start weer de jaarlijkse Week van de Vervoering (derde week van september) waarbij de aandacht van het grote publiek wordt gevestigd op duurzame mobiliteit.
Met de publicatie van de ‘zwarte lijst’ van onveilige luchtvaartmaatschappijen heeft de Europese Unie de vinger op de wonde gelegd: vooral Afrikaanse maatschappijen voldoen niet aan de internationale veiligheidsnormen. Eén op de vier zware vliegtuigongevallen in 2005 had in Afrika plaats, terwijl het continent nauwelijks 4,5 procent van het wereldvliegverkeer voor zijn rekening neemt. Om hieraan te verhelpen heeft de IATA (International Air Transport Association) vorige week beslist ruim 400.000 euro extra te gaan investeren in een onderzoek over de verhoging van de veiligheid van het Afrikaanse luchtverkeer. Giovanni Bisignani, CEO van IATA, kondigde een nieuw ‘partnership for safety’ aan in de Nigeriaanse hoofdstad Abuja.
Ik ben nu al meer dan twintig jaar ploegbaas op de luchthaven. We zijn moderne mijnwerkers. We werken in een schacht en met de hand laden of lossen we tot drie ton op veertig minuten.
Ja, waarom zijn er eigenlijk nog geen lage emissiezones voor schepen en vliegtuigen? Want hun groeiende belasting voor de planeet en bedreiging voor het klimaat zijn niet te harden.
Ook al bestonden er 120 jaar geleden al elektrische fietsen, de snelle groei ervan startte pas eind vorige eeuw. In 2016 rijden er maar liefst 210 miljoen rond, vooral in China.