Wie is de baas?! Het Franse succes van 'Het merk van de consument'

In nog geen drie jaar weet het nieuwe coöperatieve voedingsmerk C’est qui le patron?! La marque du consommateur / Wie is de baas?! Het merk van de consument 140 miljoen producten te verkopen in Frankrijk. Dat is een heel opvallende prestatie.

Het meest verkochte
nieuwe product in Frankrijk

Een liter halfvolle melk is op 16 oktober 2016 het eerste product van C’est qui le patron?! La marque du consommateur dat in de winkelrekken belandt. Kenmerkend is dat de boeren de eerlijke prijs van 39 cent per liter ontvangen en dat de leden-consumenten i stemmen voor een geadviseerde verkoopprijs van nu 99 cent.

Is dit het zoveelste initiatief inzake duurzaamheid i en eerlijke handel i? Een sector die nog altijd vooral in de marge van de economie i opereert. De verkoopresultaten overtreffen echter meteen alle verwachtingen en gaan steeds maar de hoogte in. Half 2019 zijn er 124 miljoen liter melk verkocht.

Het is ‘maar’ melk. En toch een verkoopsfenomeen

Zelfs in een Franse consumentenmarkt van 2,2 miljard liter in 2017 is dat nu reeds veel meer dan de spreekwoordelijke druppel. Een product dat al na 22 maanden zijn weg vindt naar 14 procent van de Franse huishoudens en van alle nieuwigheden het meest wordt verkocht, is een fenomeen dat opvalt.

Hoe komt dat? Deze melk van de consument is steeds meer te vinden bij Carrefour, Leclerc, Auchan, Cora, Intermarché en zowat alle andere supermarkten in Frankrijk, waaronder ook Colruyt en Lidl. Mede-oprichter Nicolas Chabanne schat dat een markaandeel van twintig procent noodzakelijk is om de boeren werkelijk te steunen.

Van aardbeien en appelsap tot wijn en worst

Al snel krijgt de melk gezelschap van andere door consumenten goedgekeurde producten: pizza, appelsap, boter, sla, eieren, pasta, aardbeien, chocolade, sardienen, wijn, worst … Het zijn er intussen een twintigtal. Een tiental andere zitten in de pijplijn. Na 34 maanden kochten al 11,4 miljoen consumenten in Frankrijk een product van C’est qui le patron?!

Van de bio boter zijn al tien miljoen pakjes verkocht, of 2,5 miljoen kilogram. Deze zomer zijn de coöperanten bevraagd over een prijsverhoging van maar liefst 33 procent. De coöperatie i die de boter levert, had daarop aangedrongen. 88 procent van de 2300 consument-coöperanten gaf zijn akkoord. In oktober zal de prijs per pakje stijgen van € 2,20 naar € 2,94. Het is afwachten hoe dit de verkoop zal beïnvloeden.

Zwakheden?

Zijn er dan geen zwakheden aan C’est qui le patron?! La marque du consommateur? Toch wel.

Na bijna drie jaar telt de coöperatie slechts 8500 coöperanten. Dat is in verhouding met de verkoopcijfers echt niet veel in een land met 68 miljoen inwoners en een kwetsbare basis voor economische democratie i.
Met 3000 boerderijen die producten aanleveren betrekt men nog maar een fractie van de 400.000 Franse boerderijen. Dat aantal zal fors moeten verveelvoudigen om een echte hefboom te zijn voor een eerlijke, duurzame landbouw i.
De vraag is ook waarom er een dubbelstructuur moet zijn van een privébedrijf en een coöperatie. Dat bevordert niet de transparantie.

Maar de belangrijkste vaststelling is toch deze: in amper drie jaar heeft C’est qui le patron?! een impressionant parcours gereden.

Eind 2017 waait Wie is de baas?! over naar België met tot nu toe een heel beperkt succes in vergelijking met Frankrijk. Er is slechts één product, halfvolle melk, gelanceerd op 16 februari 2018. Nieuwe producten zijn niet in aantocht. Merkwaardig is wel dat er relatief veel consumenten deelnamen aan het selectieproces van de melk, met 5303 waren ze. Maar over de verkoop zijn geen cijfers beschikbaar, dat is niet meteen het beste signaal om te geven.

Dirk Barrez
Hoofdredacteur Pala.be en auteur van Coöperaties. Hoe heroveren we de economie, TRANSITIE. Onze welvaart van morgen en 11 politieke dwaasheden. 50 jaar schuldig verzuim van onze politici

Bronnen
Website C’est qui le patron?! La marque du consommateur
Artikel Les secrets du succès marketing de la marque de lait "C'est qui le patron"
Artikel Le lait équitable de la Marque du consommateur
Artikel La marque du consommateur : déjà 50 millions de litres de lait écoulés
Website Wie is de baas?! Het merk van de consument

Uw doordachte reacties zijn welkom op het emailadres infoATpala.be

Overname van dit artikel toegelaten voor niet-commerciële en niet-gesubsidieerde organisaties met vermelding van auteur en bron, met weblink. Wij vernemen het graag | Commerciële en/of gesubsidieerde organisaties nemen voor publicatie contact op met info@pala.be

Tot het einde gelezen? En het artikel gewaardeerd?
Dan kan Pala misschien op uw steun rekenen: uw gift is welkom
op rekeningnummer BE66 5230 4091 1443 van Pala vzw – Leuven.
Of we verwelkomen u graag als vaste steungever - klik hier

Een goed artikel? Interessant nieuws? Neem een gratis abonnement op de Pala nieuwsbrief (maximaal 2 maal per maand), dan hoeft u geen enkel artikel te missen. Gebruik daarvoor het inschrijvingsformulierklik hier

Afbeelding
Pala, onze wereld, een gebruiksaanwijzing - sociaal ecologisch democratisch

De PALA website en nieuwsbrief zijn gratis. Maar iedereen weet dat het zonder middelen niet kan. Liever dan te werken met subsidies, rekenen we op al wie Pala leest. Zo kunnen we ons ongebonden concentreren op de inhoud.

Uw steun - maandelijks, jaarlijks of éénmalig - is welkom op rekeningnummer BE66 5230 4091 1443 van Pala vzw - 3001 Leuven met vermelding 'Steun Pala'. Alvast dank.

Of misschien wil u wel vaste steungever worden? Abonnees die zich engageren voor bv. 2 of 5 euro steun per maand geven Pala de rust van stabiele inkomsten die de vaste uitgaven voor website en nieuwsbrief dekken.

KLIK HIER OM VASTE PALA STEUNGEVER TE WORDEN