Europese ontwikkelingssamenwerking: is méér ook beter?
De Europese Unie
i is de laatste jaren uitgegroeid tot een heel belangrijke speler op het vlak van ontwikkelingssamenwerking
i. 57 procent van de wereldwijde officiële ontwikkelingshulp (of ODA in het jargon) is nu afkomstig van de EU
i. Vijf EU-lidstaten hebben de fameuze norm van 0,7% van hun BNP voor ontwikkelingssamenwerking gehaald en Ierland staat op het punt om als zesde land bij deze kopgroep aan te sluiten. Aan de andere kant moeten de nieuwe EU-lidstaten vaak nog beginnen met de uitbouw van een eigen ontwikkelingsbeleid. Maar betekent méér ook automatisch betere en coherentere hulp of staat het EU-beleid de realisatie van de VN-Millenniumdoelstellingen veeleer in de weg? De controverse over de lopende onderhandelingen tussen de EU en regionale groepen van ACP-landen over de Economische Partnerschapsakkoorden
i (EPA's) bewijzen dat de eigen handelsbelangen vaak zwaarder doorwegen dan de ontwikkelingskansen van boeren in het Zuiden. Deze vragen waren aanleiding tot een studiedag in Maastricht georganiseerd door DPRN, het Nederlands-Belgische netwerk van experts in ontwikkelingsbeleid in samenwerking met ECPDM.
Philippe Van Damme van de Europese Commissie verdedigde het 10de European Development Fund (2008-2013) dat niet alleen over het recordbedrag van ruim 20 miljard euro zal kunnen beschikken, maar ook flexibeler rekening zal houden met de specialiteiten van de lidstaten en de noden van de ontvangende landen. Vooral de Millenniumdoelstellingen moeten de leidraad vormen. De democratische controle door het Europees Parlement is verbeterd, maar blijft te zwak. De EU-hulpadministratie is grondig hervormd en afgeslankt, maar is nog niet efficiënt en transparant genoeg. Bovendien ontbreekt het cijfermateriaal om een degelijke vergelijking tussen de lidstaten mogelijk te maken. De traditionele projectsteun wordt meer en meer vervangen door budgetsteun, wat meer verantwoordelijkheid legt in de handen van de lokale overheden. De nieuwe - vrijwillige - gedragscode die de 27 EU-lidstaten sinds 15 mei 2007 toepassen, zou het ontwikkelingsbeleid van de staten moeten harmoniseren. Paul Hoebink uitte kritiek op het EU-voorwaardenbeleid dat te zeer een liberale markteconomie zou willen doordrukken bij de ontvangende landen.
De EPA-onderhandelingen zijn een voorbeeld van hoe het niet moet. Kortom, méér geld
i leidt niet automatisch tot betere hulp.
Weblinks
European Centre for Development Policy Management (ECDPM)
De PALA website en nieuwsbrief zijn gratis. Maar iedereen weet dat het zonder middelen niet kan. Liever dan te werken met subsidies, rekenen we op al wie Pala leest. Zo kunnen we ons ongebonden concentreren op de inhoud.
Uw steun - maandelijks, jaarlijks of éénmalig - is welkom op rekeningnummer BE66 5230 4091 1443 van Pala vzw - 3001 Leuven met vermelding 'Steun Pala'. Alvast dank.
Of misschien wil u wel vaste steungever worden? Abonnees die zich engageren voor bv. 2 of 5 euro steun per maand geven Pala de rust van stabiele inkomsten die de vaste uitgaven voor website en nieuwsbrief dekken.
KLIK HIER OM VASTE PALA STEUNGEVER TE WORDEN