Met bijna de helft groeien (16 procent in Nederland, een kwart in België), dat is een indrukwekkende prestatie. En het is het soort groei waar weinig tegen in te brengen is. Want voor de producenten van de fair trade koffie, thee, bananen of katoen is er de zekerheid van een gegarandeerde prijs die een leefbaar inkomen oplevert. Dat is allesbehalve een luxe voor wie beseft dat de meeste armen in de wereld boer of boerin zijn.
De mondiale verkoop van fair trade - in meer dan 60 landen - bedraagt 2,3 miljard euro in 2007. Wie de producten overloopt, merkt grote verschillen. De omzet van bananen steeg vorig jaar met 72 procent, die van koffie met 19 procent en die van suiker met 111 procent, dat is meer dan een verdubbeling. Nog beter deden de vruchtensappen waarvan de verkoop verviervoudigde. En het aantal verkochte stuks katoen explodeerde zelfs tot ruim het negenvoudige, onder andere door de introductie ervan in vijf nieuwe landen. Een paar verliezers zijn er ook, cacao en sportballen.
In totaal bereiken de voordelen van fair trade anderhalf miljoen boeren en landarbeiders en hun families. Eén kanttekening: in totaal telt de wereld 1,35 miljard boeren en landarbeiders. De weg is dus nog heel lang.
Fair trade gemeenten
Heel succesrijk is het model van fair trade gemeenten die een aantal verbintenissen op zich nemen. Gestart in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, vond dit concept intussen z'n weg naar België, Italië, Finland, Zweden en, heel bescheiden, in Canada, de Verenigde Staten en Denemarken. Eind 2007 waren er in totaal meer dan driehonderd van zulke fair trade gemeenten. (DB)
websites
klik hier voor Fair Trade Annual Report - klik op PDF rapport 2007
klik hier voor begrip fair trade in PALA woordenboek
klik hier voor Max Havelaar België - nieuws
klik hier voor Max Havelaar Nederland
_________________