Home

Zonnevliegtuig vliegt meer dan tachtig uur, dag en nacht

De Zephyr is een onbemand vliegtuigje, weegt zowat dertig kilogram, kan tot ruim achttien kilometer hoog klimmen... en vliegt op zonne-energie. Enkele weken geleden maakte het een non-stop recordvlucht van tweeëntachtig uur en zevenendertig minuten. Dat is bijna drie en een halve dag lang, een verbetering van het vorige record met ruim de helft. Gedurende de nacht vliegt het op batterijen die overdag door het zonlicht zijn opgeladen.

Dat is een hele prestatie. Mooi zo.
Alleen, er is meer te vertellen over Zephyr, zo bijvoorbeeld de plaats waar de recordvlucht plaatsvond. Dat was een Amerikaanse legerbasis in Arizona.

Waarom technologie altijd eerst ontwikkelen voor militaire toepassingen?

De reden voor die militaire belangstelling is niet ver te zoeken. Zephyr maakt het mogelijk om hele dagen aan een stuk inlichtingenwerk te verrichten. Dat is beter dan wat klassieke vliegtuigen presteren, en ook beter dan satellieten die slechts tweemaal per dag op een bepaalde plaats passeren, en dan nog éénmaal daarvan 's nachts. Er staat nu een militair project op stapel van een zonnevliegtuig dat een lading van bijna een halve ton de lucht in moet krijgen en vijf jaar lang boven eenzelfde plek op aarde blijft vliegen.

Als het over nieuwe technologische mogelijkheden gaat, dringt zich telkens opnieuw dezelfde vraag op: waarom steken we ons geld altijd eerst en vooral in militaire toepassingen? Je zal wel te horen krijgen dat het ook nuttig is voor burgerlijke toepassingen en dat daar ook werk wordt van gemaakt. Maar dat is en blijft natuurlijk een omweg die geld en tijd kost. Neem bv. de huidige burgerluchtvaart die een ramp is op het vlak van klimaatverandering. Dan moeten we er toch alles aan doen om meteen alternatieven daarvoor op het spoor te komen. We zijn met andere woorden de verkeerde oorlog aan het voeren. De wereld bereidt zich nog altijd voor op de klassieke oorlog, terwijl we o.a. de oorlog tegen de klimaatverandering moeten voeren.

Websites

Klik hier voor artikel ‘Solar plane makes record flight'

Klik hier voor PALA artikel over de verkeerde oorlogen die we aan het voeren zijn

Regio's: 
Thema: 

Lees ook

Jonathan Lambregs: “Liefde voor milieu kreeg ik met paplepel mee”

Jonathan Lambregs (bijna 30) is gebeten door het milieu. Hij wil zijn idealisme omzetten in engagement om te strijden tegen de opwarming. Na enkele jaren werken voor de Bond Beter Leefmilieu verkast hij nu naar de hernieuwbare energiesector in Rwanda en Oeganda. Een gesprek over idealen, vergroening van onze economie en reizen.

Is New Orleans slachtoffer van de opwarming van de aarde? (01/02/2006)

Orkaan Katrina heeft vorige zomer gezorgd voor de grootste ‘natuurramp’ ooit in de Verenigde Staten. Publicaties in Nature en in Science wijzen er nu op dat er een verband opduikt tussen warmere oceanen en hevige tropische orkanen.
Alleen wanneer de oceanen warm genoeg zijn, kunnen daar orkanen van komen. Maar toch is het iets te makkelijk om meteen een relatie te leggen tussen opwarming van de aarde en orkanen. Want er kunnen nog veel meer zaken een invloed uitoefenen op de kracht en de frequentie van orkanen.
Amerikaanse meteorologen hebben nu ontdekt dat het aantal tropische stormen in de wereld niet toeneemt, enkel in het Noorden van de Atlantische Oceaan zijn er vanaf 1995 duidelijk meer orkanen.