Consumenten

Overmatige consumptie en wegwerp typeren nog altijd de kledingindustrie. Kunnen gerecycleerde vezels de productie echt circulair en duurzaam maken? Hoe snel? En moet iedereen jaarlijks 12 tot 37 kilo kleren kunnen weggooien om te recycleren?

In Frankrijk zijn drie eerlijke of solidaire producten - melk en twee soorten bio boter - meest verkocht in hun segment, een merkwaardige prestatie. Tijd voor opvolging van 'Wie is de baas?! Het succes van het merk van de consumentā€™, Pala artikel van september 2019.

In september verkrijgt de Franse coƶperatie Railcoop de licentie van spoorwegbedrijfā€¦ in oktober ziet ze zich verplicht haar eerste reizigersactiviteit uit te stellen: de samenwerking met de infrastructuurbeheerder loopt mank.

Twee op drie Belgen vinden meer verantwoorde consumptie nodig. Maar de bekendheid met duurzame producten is aan de lage kant.

'Fashion Revolution Day' vraagt volledige transparantie van de kledingindustrie over wie de kleren maakte. Haar 'Fashion Transparency Index' 2019 rangschikt 200 merken.

In nog geen drie jaar verkoopt het nieuwe coƶperatieve voedingsmerk 'Wie is de baas?! Het merk van de consument' 140 miljoen producten in Frankrijk. Dat is een heel opvallende prestatie.

Al een jaar leren we leven met GDPR. Zijn burgers nu beter beschermd tegen digitale reuzen als Google en Facebook? Of leven we met een vals gevoel van veiligheid?

De Ecopower CoopWijzer is vernieuwd met de resultaten van 2018. Veel blijft positief. Maar het financiƫle verlies van 1,25 miljoen euro valt meest op. Dat vraagt uitleg.

We gebruiken artificiƫle intelligentie al lang. Met het oprukken van AI rijzen fundamentele vragen. Hoeveel macht geven we aan de technologie en de bedrijven die ze gebruiken? Hoe verzoenen we hun activiteiten met privacy en andere essentiƫle democratische waarden en mensenrechten?

Misschien onverwacht voor u. De zakenkrant The Wall Street Journal waarschuwt in een video voor de honger van grote digitale concerns als Amazon en Apple naar de medische gegevens van mensen.

We worden gevolgd en geclassificeerd. Onze meest persoonlijke gegevens, overtuigingen, zelfs persoonlijkheidskenmerken zijn koopwaar geworden. In plaats van hen te beschermen tegen datareuzen profiteren overheden ervan om zelf grootschalig burgers te bespioneren.

Niets te vroeg kan het nieuwe boek 'De diefstal van de eeuw' velen mee inzicht bieden in de noodzaak van datademocratie en de dringendheid om de strijd daarvoor te voeren.

De luchtvaart draait globaal en dat zullen vele werknemers geweten hebben, bij Ryanair, zeker ook bij bagageafhandelaar Aviapartner. Dagenlang staakten ze, niet voor het eerst, om hun behandeling aan te klagen. Misschien is het beter om er een werknemerscoƶperatie van te maken.

Steeds meer mensen willen voedsel waarmee ze zich verbonden kunnen voelen, een herkenbaar product van een boer uit de buurt. In Nederland bieden al acht Herenboerderijen die kans. Dat relatief nieuwe concept is verwant met de nieuwe boerderijen waar Pala voor pleit.

Het rapport Achter de streepjescode kijkt achter de onmenselijke werkomstandigheden en vrouwendiscriminatie in ons voedingssysteem, en de ongelijke verdeling van de opbrengsten. Het legt de vinger op de wonde: de macht van voedings- en distributiegiganten stijgt nog altijd.

Er is een groeiende ongerustheid over manipulatie via het internet. De allergrootste aandacht zou  moeten gaan naar Google dat vrijwel synoniem staat voor ā€˜zoekenā€™ maar toestaat dat de resultaten blootstaan aan de grofste manipulatie.

Je kan in Zwitserland geen stad of dorp van enig belang bezoeken zonder Migros op te merken. Voor van alles kan je er terecht.

Veruit de meeste welvaart op aarde wordt voortgebracht door ondernemende mensen en organisaties, of het nu gaat om collectief producerende levensgemeenschappen, om kleine zelfstandige b