De corona implosie van het menselijk verkeer
Het is in vele decennia, eigenlijk sinds de Tweede Wereldoorlog, niet gezien hoe snel en fel het internationale én binnenlandse verkeer van mensen door het coronavirus implodeert.
De voorbije decennia hield 9/11 vliegtuigen een tijdje aan de grond; de aardbol rond ontstonden heuse migratiecrises (1) die maar uiterst zelden grondig aangepakt geraken; op nogal wat plaatsen bemoeilijkten (burger)oorlogen alle verplaatsingen; de financiële crisis tastte ook de wereldhandel aan; heel geregeld kwam de menselijke mobiliteit dus onder druk.
De stilstand van de
reizende en handeldrijvende mens
Maar al die jaren bleef de trend van het aantal verplaatsingen de pan uitrijzen. Vooral auto’s, treinen, bussen, vliegtuigen, cruiseschepen naast elektrische fietsen en steps jaagden de mobiliteit van de menselijke soort systemisch de hoogte in. Duizenden vrachtschepen vervoeren intussen de bulk van wat de geglobaliseerde economie i voortbrengt aan voeding, ertsen, brandstoffen, materialen en tal van producten.
Vliegverbod Boeing 767 MAX
was slechts voorsmaakje
Dit verhaal van ongeremde mobiliteit kent nu een bruuske breuk.
De moordende miskleun van Boeing dat een jaar geleden meer dan terecht al zijn niet-luchtwaardige Boeing 767 MAX vliegtuigen aan de grond genageld zag, blijkt nu slechts een voorsmaakje van wat snel is geëvolueerd naar het massaal stilleggen van passagiersverkeer.
Al even ongezien is het - op geen enkele wijze overlegde - sluiten van de Amerikaanse grenzen voor de meeste Europeanen. En bijna nog minder voorstelbaar is dat ook grenzen tussen Europese landen dicht gaan.
De nieuwste grens
is onze voordeur
We zijn nog niet bekomen van het sluiten van allerlei grenzen waarmee we vertrouwd zijn … als daar plots een voor de meeste mensen volledig nieuwe grens uit de lucht komt vallen. We mogen op steeds meer plaatsen slechts in heel uitzonderlijke gevallen nog voorbij de voordeur van ons appartement of huis. De lockdown is razendsnel het nieuwe normaal geworden.
Dirk Barrez
Hoofdredacteur Pala.be en auteur van 11 politieke dwaasheden. 50 jaar schuldig verzuim van onze politici en TRANSITIE. Onze welvaart van morgen
(1) Zie ook Voor wanneer een voldragen migratiepolitiek?
Uw doordachte reacties zijn welkom op het emailadres infoATpala.be
Overname van dit artikel toegelaten voor niet-commerciële en niet-gesubsidieerde organisaties met vermelding van auteur en bron, met weblink. Wij vernemen het graag | Commerciële en/of gesubsidieerde organisaties nemen voor publicatie contact op met info@pala.be
Tot het einde gelezen? En het artikel gewaardeerd?
Dan kan Pala misschien op uw steun rekenen: uw gift is welkom
op rekeningnummer BE66 5230 4091 1443 van Pala vzw – Leuven.
Of we verwelkomen u graag als vaste steungever - klik hier
Een goed artikel? Interessant nieuws? Neem een gratis abonnement op de Pala nieuwsbrief (maximaal 2 maal per maand), dan hoeft u geen enkel artikel te missen. Gebruik daarvoor het inschrijvingsformulier – klik hier
Schrijf in op de PALA nieuwsbrief
verschijnt maximaal 2 maal per maand
een journalistieke kijk op onze globaliserende wereld
Hoe is de wereld eraan toe? Waar moet het naartoe? Hoe geraken we daar?
PALA zoekt met haar nieuwsbrief, website en boeken de antwoorden voor een meer sociale, ecologische en democratische samenleving en economie