26 juni: spreek uw werkgever aan op klimaat
Maak ons werk i klimaatbestendig is een campagne die werknemers i overal ter wereld uitnodigt om op 26 juni 2019 een gesprek aan te gaan met hun werkgevers over duurzame werkgelegenheid.
Geen jobs op een dode planeet
Het is een simpele maar evidente waarheid: op een dode planeet zijn geen jobs. Dat maakt de klimaatcrisis zo bedreigend en acuut voor werknemers. Ze hebben er alle belang bij dat hun bedrijven i de uitstoot van broeikasgassen drastisch verminderen. Want alleen een echt duurzame economie i kan hen verzekeren van goed werk.
De Global Day of Workplace Action to Climate-Proof our Work biedt werknemers een sterke aanleiding om wereldwijd zelf het initiatief te nemen. Zij nodigen hun werkgevers uit voor een gesprek over hoe zij van plan zijn de bedrijfsactiviteiten klimaatbestendig te maken en daarmee meteen ook de jobs. Werknemers hebben alle recht om dit te weten.
Heeft uw bedrijf een klimaatplan?
Heel concreet zijn dit de kernvragen. Heeft ons bedrijf een klimaatplan? Zullen we in 2050 klimaatneutraal zijn? Of in 2030 al een uitstootvermindering met vijftig procent bereiken? En hoe gaan we die resultaten behalen?
Gevalstudies illustreren het belang van concrete bedrijfsklimaatplannen, bv. over de toezegging van het Japanse Daito Trust om over te schakelen naar honderd procent hernieuwbare elektriciteit, en hoe Ikea opschiet met hetzelfde doel. Bij de voorbeelden ook Volkswagen met forse beloften over zijn nieuwe elektrische auto. Het illustreert hoe belangrijk onafhankelijke controle is. Volkswagen is toch dat bedrijf van dieselgate? Volop bereid om te bedriegen en te liegen over de uitstoot van zijn auto’s.
Initiatiefnemer van deze campagne is het Internationaal Vakverbond dat zegt 207 miljoen werknemers te vertegenwoordigen in 163 landen. U vindt een pdf met meer toelichting onder deze bijdrage. (db)
Voor meer informatie over deze IVV campagne, ga naar Climate Proof our Work
Overzicht bedrijven die actie ondernemen
Gevalstudies van bedrijven die actie ondernemen
Sustainalitics: duurzaamheid van VW en andere analyseren, niet makkelijk Pala artikel 21-10-2015
Uw doordachte reacties zijn welkom op het emailadres infoATpala.be
Overname van dit artikel toegelaten voor niet-commerciële en niet-gesubsidieerde organisaties met vermelding van auteur en bron, met weblink. Wij vernemen het graag | Commerciële en/of gesubsidieerde organisaties nemen voor publicatie contact op met info@pala.be
Tot het einde gelezen? En het artikel gewaardeerd?
Dan kan Pala misschien op uw steun rekenen: uw gift is welkom
op rekeningnummer BE66 5230 4091 1443 van Pala vzw – Leuven.
Of we verwelkomen u graag als vaste steungever - klik hier
Een goed artikel? Interessant nieuws? Neem een gratis abonnement op de Pala nieuwsbrief (maximaal 2 maal per maand), dan hoeft u geen enkel artikel te missen. Gebruik daarvoor het inschrijvingsformulier – klik hier
144.79 kB
Schrijf in op de PALA nieuwsbrief
verschijnt maximaal 2 maal per maand
een journalistieke kijk op onze globaliserende wereld
Hoe is de wereld eraan toe? Waar moet het naartoe? Hoe geraken we daar?
PALA zoekt met haar nieuwsbrief, website en boeken de antwoorden voor een meer sociale, ecologische en democratische samenleving en economie